نسخه آزمایشی

آموزش Unity Cg Shaders

Unity Cg ShadersUnity Cg Shaders

با سلامی دوباره خدمت تمامی دوستان عزیز

توی مطلب قبلی براتون آموزش شیدرنویسی از شرکت digital-tutors رو قرار دادم. البته آموزشش واقعا آموزش مقدماتی بود.

به هر حال گفتم در رابطه با شیدر نویسی هم باید آموزش هایی در سایت قرار بگیره ولی از اونجایی که خودمم هنوز کامل شیدرنویسی رو بلد نیستم به همین دلیل امروز براتون یکی از آموزش های زبان اصلی شیدر نویسی در یونیتی رو قرار دادم.

این آموزش از یوتیوب دانلود شده و کیفیت تقریبا خوبی هم داره . چون برخی از کاربران با دانلود از یوتیوب مشکل دارند به همین دلیل این آموزش ها رو براتون قرار دادم تا ازشون استفاده کنید.

البته من خودمم در حال مطالعه در مورد زبان cg هستم و همین که یه چیز درست و حسابی فهمیدم براتون آموزش درست خواهم کرد.

ضمن این که سعی می کنم از این به بعد هر از چند گاهی در رابطه با این مبحث آموزش هایی رو قرار بدم تا انشا الله روزی برسه که لرنینگ تی وی بشه منبعی برای یادگیری زبان cg

این آموزش ۶ جلسه می باشد که در هر جلسه یک نوع شیدر ساخته خواهد شد.

این جلسات عبارتند از:

۱- The Basics

۲- Blending

۳- Textures

۴- Dual Textures

۵- Diffuse Lighting

۶- Specular Highlights

امیدوارم از این آموزش لذت ببرید.

با تشکر

سید

۱۰ نظر برای "آموزش Unity Cg Shaders"


  1. امیر گفت:

    با سلام خدمت اقا سید من تازه با نرم افزار یونیتی اشنا شدم میشه بگید شیدر در یونیتی به درد چه کارهایی می خوره ممنون میشم تشکر

    • من کاربرد شیدر رو با ذکر چند تا سوال بهتون میگم:
      ۱- فرض کنید من بخوام یک تصویر روی یک مکعب در حال حرکت باشه چه کار باید بکنم؟
      ۲- فرض کنید من می خواهم کاری کنم که سایه روی شی من تاثیر داشته باشه چه کار باید بکنم؟
      ۳- فرض کنید من می خواهم تو رفتگی های آجر ها در یک دیوار رو نشون بدم چه کار باید بکنم؟
      ۴- فرض کنید من می خوام حالت براق بودن یک شی رو نشون بدم چه کار باید بکنم ؟
      ۵- فرض کنید من می خوام مثلا وقتی به کاراکتر تیر خورد محیط بازیم تیره و تار بشه و کاراکتر بمیره چه کار باید بکنم؟
      ۶- فرض کنید من می خوام برای بازی های مثلا ماشین سواری افکت موشن بلور بدم چه کار باید بکنم؟
      ۷- فرض کنید کاراکتر من رفته زیر آب (مطمئنا محیط زیر آب افکتی متفاوت با محیط بیرون آب داره ) و من می خوام افکت زیر آب رو ببینم چه کار باید بکنم؟
      ۸- اگه من بخوام پرز های مثلا یک پتو یا لباس رو نشون بدم چه کار باید بکنم؟
      و هزاران سوال از این دست…
      کلا شیدر ها رو می نویسند تا یک افکتی به اشیا اعمال کنند.
      مثلا اگه جوی آب رو نگاه کنید دقیقا یک شی مثلا مکعبی هست که وقتی بهش نگاه می کنید احساس حرکت بهتون دست میده.
      امیدوارم متوجه شده باشید.
      با تشکر
      سید

      • امین زمانی گفت:

        با تشکر آقا سید منم در مورد شیدر نویسی و یا در کل شیدر اطلاعات دقیقی ندارم تو سایت شما هم که آموزش چیزی به زبان فارسی یا بهتره بگم به زبان فارسی وجود نداره
        حالا من این چندتا سوال در مورد این پاسخ هایی که به آقا امیر دادید برام پیش اومده جسم من سایه روش تاثیر داشته باشه مگه ما با تنظیم نور تو صفحه این کار رو نمیکنیم؟ پس شیدر این جا چه کاری میتونه انجام بده؟
        در مورد فرو رفتگی آجر و دیوار مگه ما از متریال استفاده نمیکنیم و نوع تکسچرمون رو در حالت نرمال مپ قرار میدیم و به جسممون میدیمش و برجستگی ایجاد میشه پس اینجا شیدر چیکار میکنه؟
        در مورد براق بودن هم همینطور مگه حالت متریالمون رو در حالت مثلا
        Specular
        قرار نمیدیم تا براق مانند بشه پس شیدر اینجا چیکار میکنه؟
        و در مورد افکت آب مگه پکیج های آماده خود یونیتی اینکارو نمیکنند؟
        اون جوری که از صحبت هاتون فهمیدم فک کنم که اینجوری میشه گفت که
        تکسچر زیر مجموعه متریال هست و متریال هم زیر مجموعه شیدر
        نمیدونم درست گفتم یا نه
        و آیا این نوع های تکسچر که خود یونیتی داره و این انواع متریال ها کافی نیست برای کار؟
        یا اصلا اینا ربطی به شیدر ندارن
        میشه راهنماییم کنید من گیچ شدم (:wacko:)
        با تشکر از سایت عالیتون
        {یا مهدی موعود}

      • خوب دیگه دوست من همون واژه ی Specular که میگی یک نوع شیدره.

        بزارید یه جور دیگه توضیح بدم.
        شما یکسری کد نوشتید که اسمشون شیدر هست و برای نشون دادن حالت های مختلف به کار میره.
        خوب این فقط یک کده برای این که این کد به شی مورد نظر ما اعمال بشه ما به یک واسطه که متریال نام داره نیاز داریم. شما یک متریال می سازید و در قسمت Inspector در بخش Shader نوع شیدر مورد نظرتون رو انتخاب می کنید و حالا اگه این متریال رو به شی اعمال کنید در واقع اون کدها روی شی مورد نظر تاثیر خواهند داشت.

        در مورد نور هم باید بگم که شما درسته که توی محیط یک منبع نور ایجاد می کنید ولی شما فقط یک منبع ایجاد کردید و به صورت طبیعی اشیا داخل محیط این منبع نور رو تشخیص نمی دهند مگر این که بهشون یک متریال (که شیدر خاصی داره) اعمال شده باشه.

        نکته ی دیگه اینه که خوبی یونیتی اینه که خیلی از شیدر ها رو داره و نیازی به نوشتنشون نیست. مثلا همین شیدرهای براق ، سایه ، موج دریا و ….
        ولی بعضی مواقع شما نیاز دارید شیدر مربوط به خودتون رو ایجاد کنید مثلا :
        یک محیط برفی دارید که در طی زمان روی سنگ ها برف مینشینه این نشستن برف روی سنگ ها در طی زمان توسط شیدرهای یونیتی قابل شبیه سازی نیست و شما باید خودتون این شیدرها رو ایجادکنید.

        کلا شیدرنویسی خودش یه بخش جداست یادگیریش هم به همین آسونی ها هم نیست.

        با تشکر
        سید

      • امین زمانی گفت:

        ممنون از پاسخ سریع و به سرعت برق و بادتون (:bye:)
        آره تقریبا حالیم شد داستان از چه قرار
        پس ما به کمک متریال نوع شیدر رو به جسممون اعمال میکنیم
        پس اینایی که من گفتم همه شیدر بودن نه متریال، متریال در کل هیچی تو چنته نداره فقط وظیفش واسطه بین آبجکت و شیدر هست
        اوکی
        مرسی داداش
        {برقامت دلربای مهدی صلوات}

  2. مصطفی گفت:

    سلام دانلود نمیشه

  3. حسام کاظمی گفت:

    دوست عزیز
    سایت مودیفایر در مرورگر های من فقط نوشته است چه کار کنم

  4. Lacey گفت:

    The ablitiy to think like that shows you’re an expert

ارسال دیدگاه

نام (*)
پست الکترونیکی (*)
وبسایت


هیچ محصولی موجود نیست.