لرنینگ تی وی

طعم شیرین یادگیری

مدل‌سازی در یونیتی با ProBuilder

مدل‌سازی در یونیتی با ProBuilder

تاریخ انتشار

تعداد نظرات

تعداد بازدید

زمان تقریبی مطالعه
09/آگوست/2019
۱۲۴ روز پیش
بدون دیدگاه ۹۰۷ ۲ دقیقه

با ProBuilder جهانت رو بساز!

هم‌اکنون پکیج قدیمی و معروف ProBuilder جزئی از موتور بازی‌سازی یونیتی است. دیگر برای طراحی مدل‌ها و محیط‌های سه‌بعدی نیاز به نرم‌افزارهای سه‌بعدی سنگین ندارید.

با استفاده از ProBuilder می‌توانید در ویرایشگر یونیتی اقدام به طراحی انواع مدل‌های سه‌بعدی کنید. می‌توانید آن‌ها را ویرایش کرده و حتی UV آن‌ها را تغییر دهید.

این امکان به شما اجازه می‌دهد که قبل از هر چیزی نمونه‌ی اولیه‌ای از انواع ساختارها، Terrainهای پیچیده، وسایل نقلیه، اسلحه، و … ایجاد کنید و هر زمان که خواستید آن‌ها را ویرایش کنید.

 

نکات کلیدی

ایجاد حفره و توسعه سطوحExtrude and Inset in ProBuilder

برای ایجاد حفره و توسعه سطوح، کافیست ابتدا یک سطح انتخاب کنید و خیلی راحت با نگه داشتن کلید Shift و حرکت آن (شامل جابه‌جایی، چرخش، و Scale) حفره یا سطح توسعه‌یافته ایجاد خواهد شد.

شما می‌توانید هر شی‌ای را به این روش تغییرشکل دهید.

– امکان توسعه‌ی چند سطح به صورت هم‌زمان

– امکان برعکس کردن نرمال‌های هر سطح و تبدیل شی‌ای که به صورت خارجی مدل‌سازی شده به شی‌ای که به صورت داخلی مدل‌سازی شده است.

– امکان ساخت اشیاء قرینه


polyshape in probuilderایجاد اشیاء متنوع

در پنجره‌ی Scene به راحتی می‌توانید مسیری را ترسیم کنید و بر طبق آن مدل سه‌بعدی دلخواه خود را ایجاد کنید.

بعد از ایجاد شی، همچنان امکان ویرایش شکل نهایی برای کاربر فراهم است. کافیست که نقاط ایجاد شده را تغییر دهید تا شی ایجاد شده تغییر کند.


رابط کاربری پویاDynamic user interface

با توجه به نیازتان می‌توانید نوارهای ابزار را سفارشی کنید. می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض، کلیدهای شورت کات، اندازه ابزار، و … را تغیییر دهید و حتی می‌توانید بین دو حالت آیکونی و متنی جابه‌جا شوید.

برای کمک بیشتر ابزارها در رنگ‌های مختلف تقسیم‌بندی شده‌اند. رنگ نارنجی برای پنل‌های ابزار، رنگ آبی برای ابزارهای انتخاب، رنگ سبز برای اقدام‌های مربوط به اشیاء، و رنگ قرمز برای اقدام‌های مربوط به هندسه اشیاء (نظیر ورتکس‌ها، گوشه‌ها، و صفحات)


کنترل UV‌ها در نمای Sceneمدل‌سازی در یونیتی با ProBuilder

ProBuilder برای ویرایش دستی Unwrap کردن دارای پنجره ویرایش UV است. در این ابزار امکاناتی نظیر جوش دادن UV، کنترل درزها، محورهای عناصر، و … قابل مشاهده است.

با امکان Texture Mapping اعمال تکسچرها و متریال‌ها به اشیا مختلف با سرعت بیشتری و البته در داخل نرم‌افزار یونیتی انجام می‌شود. کاربر به راحتی می‌تواند مختصات Offset، چرخش، و کاشی‌کاری تکسچرها را تنظیم کند.

Auto UVs (UVهای خودکار): برای تکسچرینگ ساده، مخصوصاً در معماری و یا اشیائی با سطوح سخت، می‌توان از این گزینه استفاده کرد.

Manual UV Editing (ویرایش دستی UV): برای ویرایش دقیق و کامل UV از این گزینه می‌توان استفاده کرد.

نکته: این امکان وجود دارد که بتوان به صورت ترکیبی از هر دو گزینه Auto UV و Manual UV بر روی یک شی استفاده کرد. این امکان برای اشیائی که بعضی از قسمت‌های آن‌ها فقط نیاز به تکسچرگذاری دارند و برخی دیگر از قسمت‌های آن‌ها نیاز به Unwrapping و تکسچرگذاری دارند بسیار مفید است. به‌عنوان مثال مجسمه‌ای را در نظر بگیرید که بر روی یک صفحه مستطیل قرار گرفته است. مطمئناً پایه نیاز به Unwrapping کردن ندارد و فقط کافیست به آن تکسچر اعمال شود ولی در عوض خود مجسمه به Unwrapping و تکسچرینگ نیاز دارد.


اشکال رویه‌ای و تکرارپذیرStair Shape ProBuilder

با استفاده از ProBuilder می‌توان اشیاء جدید قابل ویرایش نظیر سیلندرها و پلکان‌ها را به راحتی ایجاد کرد. هر کدام از اشیاء دارای ویژگی‌های خاصی هستند که قبل از ایجاد شیء می‌توان آن‌ها را سفارشی کرد.

به عنوان مثال، شکل پله‌ها به شما امکان می‌دهد مواردی مانند ارتفاع پله، قوس، و قسمت‌های راه‌پله را برای ساختن انتخاب کنید. برای شروع کار ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب می‌کنیم، سپس پارامترهای خاص نظیر ارتفاع، عرض، عمق، و تعداد برش‌ها را تنظیم می‌کنیم.

در ابزار ProBuilder اشیائی نظیر مخروط، قوس، لوله، راه‌پله، در، سیلندر، و اسپیرایت گنجانده شده است.


رنگ‌آمیزی VertexهاVertex Coloring ProBuilder

با استفاده از این امکان می‌توان اقدام به رنگ‌آمیزی ساده و یا حتی رنگ‌آمیزی به صورت تدارج رنگ (Gradient) سطوح مختلف اشیا کرد.

در ProBuilder می‌توان کارهای بسیاری با Vertexها انجام داد، کارهایی نظیر سقوط تمامی ورتکس‌های انتخاب شده به یک نقطه بدون در نظر گرفتن فاصله، ادغام آن‌ها در یک فاصله مشخص، ایجاد گوشه‌های ارتباطی جدید، تقسیم یک رأس به رأس منحصر به فرد آن به‌طوری که بتوان آن‌ها را به‌طور مستقل جابه‌جا کرد.

 

نمونه بازی‌هایی که در آن‌ها از ProBuilder استفاده شده است

بازی‌های زیادی هستند که برای طراحی مدل‌ها و محیط از مدل‌سازی توسط ProBuilder بهره جسته‌اند. بازی‌هایی نظیر  SUPERHOT، Tacoma، Tunic، Manifold Garden، Super Lucky’s Tale، DESYNC، و …

 

نحوه فعال‌سازی ProBuilder

برای فعال‌سازی ابزار ProBuilder در نسخه ۲۰۱۷ یونیتی کافیست به این آدرس مراجعه کرده و پکیج ProBuilder را دانلود کنید. بعد از دانلود کافیست پکیج را در پروژه خود ایمپورت کرده و از امکانات آن استفاده کنید.

برای فعال‌سازی ابزار ProBuilder در نسخه ۲۰۱۸ یونیتی کافیست طبق این آموزش اقدام کنید.

 

آموزش ProBuilder

با توجه به این‌که پکیج ProBuilder از همان ابتدای کار بسیار مورد توجه کاربران یونیتی قرار گرفت، دوره‌های آموزشی زیادی نیز پیرامون آن در سایت‌های مختلف منتشر شده است.

اگر به دنبال آموزش متنی هستید می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

اگر به دنبال آموزش ویدئویی هستید می‌توانید به این آدرس مراجعه و یا این‌که در یوتیوب عبارت ProBuilder را جستجو کنید.

ارسال دیدگاه

نام (*)
پست الکترونیکی (*)
وبسایت